Aktywne Przedszkole - Aktywna Rodzina
Drodzy Rodzice!
W tej zakładce postaramy się przybliżyć działania podejmowane na terenie przedszkola - zgodne z Planem Promocji Zdrowia na rok szkolny 2022/2023 czyli dbanie o emocje i zmysły dzieci.
Będziemy tutaj również umieszczać relacje przesyłane przez rodziców z działań podejmowanych w domu.
Postaramy się również w cyklu „KĄCIK SENSORYCZNY CZYLI KILKA SŁÓW O…..” w kilku zdaniach, przybliżyć działanie poszczególnych zmysłów oraz zaburzenia wynikające z nieprawidłowego działania zmysłów. Podamy również kilka pomysłów na zabawy w domu, które usprawniają działanie zmysłów i przy okazji są dobrym pomysłem na spędzanie czasu wolnego z dzieckiem.
Dzień Sympatii czyli nasze przedszkolne Walentynki
14 lutego w naszym przedszkolu obchodziliśmy dzień szczególny – Walentynki.
Święto doskonale znane wszystkim dzieciom i rodzicom. Celem naszych działań było zintegrowanie środowiska przedszkolnego, utrwalanie u dzieci postawy skierowanej na umiejętność wyrażania uczuć, odczuwania i chęci czynienia dobra ale przede wszystkim chcieliśmy się dobrze bawić i umilić innym dzień.
W tym celu w szatni przedszkolnej stanęła walentynkowa foto-budka oraz kosz z „dobrym i słodkim słowem” na umilenie rodzicom dnia.
Aby tradycji stało się się zadość w szatni działała „Poczta walentynkowa”, bo przecież po cichutku każdy z nas liczy na choćby maleńką walentynkę w takie święto :)
Dzieci w tym dniu przyszły ubrane na czerwono (dziękujemy serdecznie rodzicom za włącznie się do świętowania) i od razu zrobiło się jakoś sympatyczniej i walentynkowo. Panie z grup zorganizowały zajęcia skierowane na przybliżenie dzieciom tradycji walentynkowych, umiejętności okazywania uczuć, sposobów na to jak uczucie sympatii do kogoś wyrazić.
Pajacyki
Motylki
Zajączki i Skrzaty
Biedronki
Przed południem starszaki rozniosły walentynki wrzucone do „poczty walentynkowej”. Walentynek było mnóstwo, Panie uwijały się jak prawdziwe listonoszki aby sprawnie podzielić karteczki na grupy i aby każda walentynka trafiła do odpowiednich rączek i rąk :) dzieci w grupach również przygotowywały walentynki dla swoich najbliższych, bo to piękny sposób na wyrażenie miłości :)
Serdecznie dziękuje Paniom Natalii K. i Asi G. za przygotowanie poczty walentynkowej i foto-budki oraz Pani Ani P. za przygotowanie słodkich cytatów.
Koordynator Programu Zdrowotnego - Izabela Gajos
Dzień życzliwości
22 listopada w naszym przedszkolu świętowaliśmy Dzień Życzliwości.
We wszystkich grupach, dzieci poprzez wspólne zabawy utrwalały postawy ukierunkowane na empatię, dobro
i wrażliwość. Chcieliśmy aby ten dzień zintegrował nie tylko dzieci w poszczególnych grupach ale również rodziców i personel przedszkola. Dla rodziców i dzieci przygotowane były niespodzianki w szatni:
a dzieci wybierały w tym dniu najsympatyczniejszego pracownika przedszkola.
Głosowanie w grupach
Pajacyki wykonały pięknie uśmiechnięte buzie…
Zajączki szalały w foto-budce robiąc zdjęcia koleżeńskie i przygotowały słoneczkowe laurki…
Motylki również preferowały foto-budkę :)
Biedronki obdarowywały się laurkami…
Skrzaty okazywały sobie życzliwość...
Dzień życzliwości wyszedł nam wspaniale. Foto-budka zrobiła furorę i została w szatni aż do piątku. „Dobre słowo” – czyli losowy cytat o życzliwości z cukiereczkiem uprzyjemnił dzień rodzicom i pracownikom, natomiast w konkursie na najsympatyczniejszego pracownika naszego pracownika wygrała….. Pani Asia – nasza Pani Logopeda….i słusznie, bo zawsze chodzi uśmiechnięta. Gratulujemy!
Mamy nadzieję, że nasze działania przyniosły wiele radości dzieciom, rodzicom i pracownikom. O wiele spraw się martwimy w codziennym życiu, starając się zapewnić byt naszym rodzinom, często chodzimy zmęczeni i zapominamy o tym, że są wartości, które można dawać i otrzymywać za darmo...uśmiech, życzliwość, sympatia, miłość. Postaramy się częściej o tym przypominać organizując kolejne takie radosne dni :)
KĄCIK SENSORYCZNY CZYLI KILKA SŁÓW O…..”
ZMYSŁ DOTYKU
Układ dotykowy jest największym i najbardziej pierwotnym systemem zmysłowym. Zmysł dotyku ma ogromny wpływ na świadomość ciała, planowanie motoryczne, różnicowanie wzrokowe, język, uczenie się szkolne, bezpieczeństwo emocjonalne, umiejętności społeczne. Zmysł dotyku pozwala nam odnaleźć się w otoczeniu. Czujemy lekki dotyk, silny ucisk, ból, ciepło i zimno, drgania, a za pomocą czucia głębokiego odbieramy ruchy własnego ciała. Dzięki temu ostatniemu nie patrząc, wiemy, w jakim położeniu znajdują się ramiona, nogi, całe ciało.
Dotyk łączy nas z otoczeniem i innymi ludźmi. Dostarcza informacji, które pozwalają na kształtowanie się prawidłowego schematu i świadomości własnego ciała, orientacji w przestrzeni, planowania motorycznego a nawet bezpieczeństwa emocjonalnego i umiejętności społecznych, co z kolei wpływa na gotowość dziecka do podjęcia nauki szkolnej.
Zaburzenia w obszarze zmysłu dotyku można podzielić na zaburzenia modulacji sensorycznej i zaburzenia różnicowania sensorycznego. W zaburzeniach modulacji sensorycznej wyróżniamy nadreaktywność dotykową (obronność dotykową), podreaktywność dotykową i poszukiwacza sensorycznego.
-
Problemy z modulacją sensoryczną
- Dziecko nadreaktywne – unika dotykania i bycia dotykanym przez innych oraz przez przedmioty. Bardzo ostro reaguje na ubrudzenie się, niektóre faktury ubrania i pożywienia oraz na przypadkowe lekkie dotknięcia.
- Dziecko podreaktywne – będzie nieświadome tego, że ma brudną buzię, ręce czy ubrania. Może nie zauważyć, że zostało dotknięte. Bardzo często będzie upuszczało przedmioty.
- Dziecko poszukujące wrażeń sensorycznych – będzie bawiło się w błocie, wyrzucało z pojemników zabawki i celowo w nich grzebało. Często żuje przedmioty (np. mankiety, długopis), ociera się o ściany oraz meble, a także wpada na inne osoby. Lubi intensywne zabawy ruchowe lub wibrację. Chce dotykać wszystkiego i wszystkich znajdujących się w zasięgu wzroku. Pociera swoja skórę materiałami o różnej fakturze. Pociera lub gryzie własna skórę. Często zdejmuje skarpety i buty i lubi chodzić po powierzchniach nieprzyjemnych dla innych jak kłujący żwir, gorący piasek.
-
Problemy z różnicowaniem sensorycznym
Dziecko ma słabą świadomość ciała, nie wie gdzie znajdują się poszczególne części ciała. Ma problem podczas ubierania się. Bez patrzenia nie potrafi określić która część ciała została dotknięta. Nie jest w stanie rozpoznać przedmiotów tylko za pomocą dotyku. Nie jest w stanie określić różnic pomiędzy przedmiotami codziennego użytku np. kredką a pisakiem. Może mylić strony ubrań, ubierać buty na złe stopy. Ma problem z określeniem fizycznych cech przedmiotów które dotyka jak faktura, wielkość, kształt, temperatura i gęstość. Unika inicjowania doświadczeń dotykowych atrakcyjnych dla innych, np. wybieranie zabawek.
Propozycje zabaw w domu usprawniające zmysł dotyku:
1. Pudełko sensoryczne – do pudełka wkładamy przedmioty codziennego użytku, które posłużą do wykonywania masażyków. Przedmioty można kupić w każdym dużym markecie: szczotki do mycia - różnego rodzaju, rękawiczki i miotełki do wycierania kurzu – mopy, piłeczki z kolcami – dla psów, pędzelki do makijażu, puchate kulki, pompony.
Do masażyków można wykorzystać również butelki napełnione woda – ciepłą i zimną. Dzięki temu
usprawniamy czucie głębokie – butelka jest ciężka.
-
Do masażyków wykorzystujemy przedmioty o różnych fakturach, temperaturze i ciężkości. Zawsze trzeba pamiętać, że zaczynamy od przedmiotów przyjemnych w dotyku, lekkich.
-
Masaże mają na celu uwrażliwianie czucia powierzchniowego i głębokiego ale również odczuwania przez dziecko schematu własnego ciała. Przy okazji rodzic może sprawdzić potencjalne problemy integracji sensorycznej.
-
Podczas wykonywania masażyków dobrze jest utrwalać jaką część ciała masujemy: np. paluszki, dłoń, ramię, plecki,stopę, piętę, kolano itp.
-
Podczas wykonywania masażyków dziecko powinno określać jakie faktury są przyjemne i nieprzyjemne.
-
Dziecko również powinno wykonać masażyk rodzicom/rodzeństwu – dzięki temu usprawnia motorykę i musi dobrać odpowiednią siłę
2. Zabawy z różnymi masami, fakturami – ciastolina, plastelina, piasek kinetyczny
Przepis na piasek domowej roboty.
Potrzebujemy:
- 8 szklanek mąki kukurydzianej,
- 2 szklanki oleju lub oliwki dziecięcej,
- laska kredy dla zabarwienia startej na tarce lub barwniki spożywcze.
Całość wymieszać.
Przepis na domową ciastolinę:
Potrzebujemy:
– torebka galaretki owocowej (w naszym przypadku agrestowa, ok. 75g)
– 0,5 szklanki drobnej soli kuchennej (szklanka po nutelli)
– 2 łyżki oleju roślinnego
– 2 niepełne szklanki mąki pszennej (szklanka po nutelli)
– szklanka ciepłej wody (nie wrzącej).
Całość wymieszać aż do uzyskania konsystencji ciastoliny. Przechowywać w szczelnym pojemniku.
Zabawy sensoryczne z darami jesieni w grupie Zajączków
Zabawy dla dzieci w przedszkolu łączące elementy integracji sensorycznej, pobudzają zmysły, zachęcają dzieci do wąchania, dotykania, słuchania i poznawania świata wokół. Takie namacalne doświadczanie otoczenia zachęca do poznawania, odkrywania i rozwoju. Dziecko w ten sposób poznaje nie tylko siebie, ale równie zjawiska zachodzące wokół.
Zgodnie z powyższą dewizą, w grupie Zajączków w październiku i listopadzie rozpoczęliśmy działania zgodne z Programem Promocji Zdrowia. Dzięki zaangażowaniu rodziców przeprowadziliśmy zajęcia:
- „Sensoryczna dynia” podczas których zaangażowaliśmy zmysły: dotyku, smaku, węchu, słuchu, ćwiczyliśmy napięcie mięśniowe i świetnie się integrowaliśmy podczas wspólnych zabaw.
- kroczyliśmy po ścieżce sensorycznej z darów jesieni angażując przede wszystkim zmysł czucia głębokiego i dotyku.
- zorganizowaliśmy w sali kącik sensoryczny, gdzie dzieci mogły dotykać i wąchać przyniesione przez siebie dary Pani Jesieni (i nie tylko) mech, kasztany, pachnące zioła, kukurydza itp.
- bawiliśmy się jesiennymi liśćmi angażując zmysł wzroku, węchu, dotyku, przy okazji dowiadując się dlaczego liście opadają z drzew.