Procedury
PROCEDURA UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 43 W OPOLU
Podstawa prawna:
-Statut Przedszkola Publicznego nr 43 w Opolu;
-Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U. z 2020.poz.1280 )
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym( Dz. U z 2020 poz. 1309 )
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół ( Dz. U z 2020 poz. 639, 1008 )
- Prawo oświatowe, art. 47 ust. 1 pkt 5
- Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 sierpnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. 2020 poz. 1552)
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
- Zadaniem nauczycieli i specjalistów jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci uczęszczających do przedszkola.
- W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną nauczyciele i specjaliści informują o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola.
- Dyrektor tworzy zespół, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej (załącznik nr 1, 2).
- Dyrektor tworzy zespół dla dziecka:
- posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym specjalistycznej, oraz dla dziecka, które nie posiada opinii lub orzeczenia, niezwłocznie po otrzymaniu od nauczyciela lub specjalisty informacji o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Zespół składa się z nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem.
- Zadania zespołu określono w regulaminie funkcjonowania zespołu (załącznik nr 3).
- Dyrektor wyznacza osobę koordynująca prace zespołu. Do zadań koordynatora należy:
- ustalanie terminów spotkań zespołu,
- zawiadomienie o terminie spotkania zespołu: dyrektora i wszystkich członków zespołu z dwutygodniowym wyprzedzeniem,
- prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- przedkładanie karty indywidualnych potrzeb dziecka dyrektorowi szkoły, po każdym spotkaniu zespołu.
- Gdy dziecka posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zespół:
- dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania,
- opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny uwzględniający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- nie rzadziej niż raz w roku szkolnym, dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, na podstawie powtórnej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka,
- dokonuje oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, po zakończeniu jej udzielania,
- w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu.
- Dyrektor przedszkola zatwierdza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, które realizować będą nauczyciele we współpracy ze specjalistami.
11. W przypadku dziecka: posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej, oraz dziecka, które wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną – zespół:
- zakłada i prowadzi Kartę indywidualnych potrzeb dziecka, w tym dokonuje rozpoznania zakresu pomocy, której potrzebują poszczególne dzieci,
- ustala zakres, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej, określa zalecane formy i sposoby oraz okresy udzielania tej pomocy,
- na podstawie dokonanego rozpoznania potrzeb i możliwości dziecka, a także ustalonych przez dyrektora przedszkola form i sposobów udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz okresów jej trwania oraz wymiaru godzin, opracowuje dla dziecka plan działań wspierających,
- dokonuje oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, po zakończeniu jej udzielania,
- do 15 kwietnia zespół dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej dziecku w danym roku szkolnym, dokonując oceny określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z dzieckiem, w tym zalecane formy, sposoby i okresy udzielania dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
12. Dyrektor przedszkola na podstawie zaleceń zespołu ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin.
- O terminie spotkania zespołu oraz ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, dyrektor zawiadamia rodziców dziecka (załącznik nr 4 i nr 5).
- Na wniosek rodziców dziecka lub nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne, zespół dokonuje oceny efektywności danej form pomocy psychologiczno-pedagogicznej przed upływem ustalonego przez dyrektora przedszkola okresu jej udzielania.
- Na podstawie oceny efektywności, dyrektor przedszkola decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania dziecku danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dyrektor wnioskuje o udział w spotkaniu zespołu przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej.
- Rodzice dziecka mogą wnioskować o udział w spotkaniach zespołu: lekarza, psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty.
- Osoby biorące udział w spotkaniu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
- Zespół zakłada i prowadzi Kartę indywidualnych potrzeb dziecka, po każdym spotkaniu zespół przedstawia kartę dyrektorowi szkoły.
- Dokumentację udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz dokumentację badań i innych czynności uzupełniających dla każdego dziecka gromadzona jest w formie segregatora przez koordynatora zespołu.
- Po zakończeniu uczęszczania dziecka do przedszkola, rodzice dziecka otrzymują oryginał karty. Kopię przechowuje się w dokumentacji przedszkola.
- Dyrektor przedszkola, za zgodą rodziców dziecka, przekazuje kopię karty do przedszkola lub szkoły, do której dziecko zostało przyjęte.
Procedura postępowania w wypadku zachowań trudnych, w tym agresywnych dziecka
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 1327)
• Ustawa z 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 2086) - art. 95 § 1, art. 96 § 1, art. 98 § 1, art. 109 § 1 i § 2
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1280) - § 3, § 20 ust. 10-11.
Cele procedury:
• usprawnienie i zwiększenie skuteczności oddziaływań wychowawczych przedszkola w sytuacjach trudnych;
• wskazanie działań korekcyjno-kompensacyjnych, terapeutycznych i profilaktycznych;
• zapobieganie powtarzaniu się zachowań niepożądanych;
• eliminowanie u dzieci negatywnego obrazu samego siebie, stworzenie poczucia pewności siebie, zapewnienie równowagi emocjonalnej;
• ułatwienie nawiązywania kontaktów społecznych;
• ustalenie zasad reagowania na zachowania niepożądane;
• wypracowanie metod współpracy ze środowiskiem rodzinnym.
Zakres działań
I. Postępowanie w sytuacji wystąpienia zachowania trudnego
• Zarówno każdy nauczyciel, jak i inny pracownik przedszkola zobowiązany jest do przeciwstawiania się przejawom agresji ze strony wychowanków.
• Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy dążyć do zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim wychowankom, a także sobie.
• Reakcja wobec przejawów agresji powinna być adekwatna do skali zagrożenia spowodowanego agresją, jak również do okoliczności zdarzenia, wieku i stopnia rozwoju dziecka agresywnego.
• Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, nauczyciel – wychowawca, czy inna osoba będąca świadkiem wybuchu agresji ma bezwzględnie powstrzymać się od przejawiania w stosunku do niego agresji fizycznej i słownej (nie wolno dziecka: obrażać dziecka, zawstydzać, ani oceniać; ocenie podlega zachowanie, a nie osoba). Reakcja powinna być stanowcza, a przekaz słowny prosty i jasny.
• W celu zapewnienia bezpieczeństwa pozostałym dzieciom dopuszczamy działanie polegające na odizolowaniu agresywnego dziecka w celu uspokojenia, wyciszenia, przytula, rozmawia, proponuje chwile w kąciku wyciszającym. W ostateczności / atak histerii, agresji nie do powstrzymania / jeśli istnieje taka konieczność nauczyciel wyprowadza agresywne dziecko z sali np. do ogrodu, sali terapeutycznej, pamiętając o jednoczesnym zapewnieniu pozostałym dzieciom opieki dającej poczucie bezpieczeństwa.
• Działaniom skierowanym na usunięcie bezpośredniego zagrożenia powinny towarzyszyć próba wyciszenia dziecka poprzez rozmowę, odwrócenie jego uwagi, zastosowanie kart obrazkowych np. odniesienie się do kodeksu grupy, autorytetów itp.
• Wychowankowie, przeciwko którym skierowana była agresja, powinni zostać otoczeni opieką, a w razie doznania przez nich krzywdy powinna im zostać udzielona pomoc.
• Osoba podejmująca interwencję, niebędąca wychowawcą grupy - woźna oddziałowa, pomoc nauczyciela, do której uczęszcza agresywny wychowanek, informuje o zdarzeniu wychowawcę - nauczyciela. Sama nie podejmuje działań terapeutycznych, czuwa nad bezpieczeństwem dziecka i grupy do momentu interwencji nauczyciela. Za bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel, grupa pod opieką osoby nie będącej nauczycielem zostaje tylko w wyjątkowych sytuacjach na krótki okres czasowy np. wyjście nauczyciela do toalety.
• W sytuacji koniecznej działania nauczyciela dążą do powstrzymania ataków dziecka – przytrzymanie dziecka przed zadaniem ciosu innej osobie, rozdzielenie, skierowanie ataków i wybuchów dziecka np. na przytulankę czy pozbawienia dziecka niebezpiecznego przedmiotu, jeśli odmawia ono jego dobrowolnego oddania.
jednak użycie siły fizycznej jako środka przymusu jest ostatecznością. W przypadku
• Wychowawca przeprowadza rozmowę z dzieckiem agresywnym mając na celu opisanie zachowania, odwołanie do kodeksu grupowego w celu ustalenia poprawnego zachowania, uzyskanie od dziecka informacji o zrozumieniu przebiegu rozmowy i oczekiwań nauczyciela.
• W sytuacji bardzo agresywnego zachowania dziecka (napaść fizyczna, pobudzenie fizyczne), któremu towarzyszy niemożność uspokojenia przez nauczyciela dziecka zawiadamia on rodziców dziecka, którzy są zobowiązani do szybkiej reakcji np. od rozmowy z dzieckiem przez telefon do wstawienia się w placówce i otoczeniu opieki nad swoim dzieckiem z zabraniem go tego dnia do domu. Brak reakcji ze strony rodziców i niemożność uspokojenia dziecka upoważnia nauczyciela do wezwania Pogotowia Ratunkowego, ale to uważamy za ostateczność
• Po jednorazowym agresywnym zachowaniu nauczyciel zobowiązany jest sporządzić szczegółowa notatkę opisującą całe zdarzenie, zachowanie dziecka jak i metody zastosowane przez nauczyciela, z którą zapoznaje się i podpisuje rodzic jak i dyrektor.
• Każdorazowo fakt agresywnego zachowania dziecka powinien być odnotowany, np. w zeszycie korespondencji z rodzicami i zgłoszony bezpośrednio rodzicowi odbierającemu w danym dniu dziecko z przedszkola.
• O sytuacji kryzysowej związanej z agresywnym zachowaniem dziecka nauczyciel powiadamia dyrektora.
• Jeśli zachowanie wychowanka wiąże się z uszkodzeniem ciała innego dziecka, nauczyciel ma obowiązek poinformować rodziców dziecka poszkodowanego.
• W przypadku powtarzających się sytuacji dyrektor przy udziale nauczycieli przeprowadza rozmowę z rodzicami dziecka będącego sprawcą sytuacji zagrażających innym dzieciom, z przebiegu jest spisana zostaje notatka służbowa.
• Rozmowa z rodzicami dziecka przeprowadzona przez wychowawcę w celu dobrania odpowiednich form pomocy dla dziecka.
• W przypadku wystąpienia powtarzających się ataków agresji ze strony dziecka, nauczyciel wychowawca podejmuje współpracę z poradnią psychologiczno -pedagogiczną i w porozumieniu z rodzicami kieruje dziecko na diagnozę psychologiczno-pedagogiczną.
• Rodzice są zobowiązani do podjęcia współpracy w celu pomocy dziecku i wyeliminowaniu niepożądanych zachowań, ustaleniu ich przyczyny.
• W przypadku stwierdzenia bierności rodzica, unikania konsultacji ze specjalistami w - braku efektywnej współpracy z rodzicami Przedszkole kieruje wniosek do Sądu.
II. Rozpoznanie przyczyn i źródeł mających wpływ na zachowanie dziecka. Wspomaganie rozwoju dziecka
1. Nauczyciel podejmuje działania zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązania problemów dziecka:
- doprowadza do rozwiązania konfliktu między dziećmi poprzez wspólny opis zdarzenia w
- wychowawca grupy w ramach działań profilaktycznych omawia z rodzicami wszystkich dzieci wzajemne relacje między przedszkolem a środowiskiem rodzinnym dziecka, obowiązki w zakresie współdziałania w procesie wychowawczym oraz zakres odpowiedzialności za zachowanie dziecka.
- Nauczyciel podejmuje działania wychowawcze zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązywania problemów dziecka.
- W przypadku powtarzających się przejawów agresji i innych zachowań powodujących trudności wychowawcze nauczyciel przeprowadza
z rodzicami dziecka rozmowę, w której omawia problem. Informuje ich
o dotychczas podjętych działaniach ukierunkowanych na korekcję niepożądanych zachowań dziecka oraz o zaplanowanych działaniach wychowawczych. Zobowiązuje rodziców do współpracy w realizacji przedstawionych czynności i wskazuje zadania możliwe do podjęcia środowisku rodzinnym dziecka. Działania te nauczyciel dokumentuje notatką służbową.
- Nauczyciele zobowiązani są do wspomagania rodziców w pracy wychowawczej z dzieckiem, m.in. poprzez doradztwo w zakresie dobrych praktyk wychowawczych, wskazanie odpowiedniej literatury, proponowanie odpowiednich zabaw i ćwiczeń do realizacji w środowisku rodzinnym, przekazanie informacji o instytucjach wspomagających rodzinę.
- Wychowawca dziecka sprawiającego trudności wychowawcze podejmuje działania w celu organizacji dla niego oraz ewentualnie także dla jego rodziców form pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- W przypadku nieskuteczności działań podejmowanych przez wychowawcę nauczyciel przedstawia problem „trudnego dziecka” na radzie pedagogicznej.
2. W razie niemożliwości przezwyciężenia trudności wychowawczych, wynikającej z braku współpracy ze strony rodziców dziecka lub z innych zaniedbań obowiązków rodzicielskich, w przypadku stwierdzenia bierności rodzica, unikania konsultacji ze specjalistami, braku efektywnej współpracy ze strony Rada Pedagogiczna rozważy poinformowanie o sytuacji sądu rodzinnego.
Procedura wprowadzona zarządzeniem p.o dyrektora z dnia 01.03.2021r.
Procedura obowiązuje od 01.03.2021r.
Treść procedury podaje się do wiadomości rodziców umieszczając jej zapis na stronie internetowej Przedszkola Publicznego nr 43 w Opolu.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM CHORYM I PRZEWLEKLE CHORYM
OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 43 W OPOLU
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 97 poz. 674 ze zm.),
- Art.5 ust.7 pkt 1 oraz art.1 ust.1 pkt 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r.nr 256, poz. 2572, ze zm. ),
- Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2008 r. Nr 234 poz. 1570 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.),
- Stanowisko Ministra Zdrowia w sprawie możliwości podawania leków dzieciom przez nauczycieli w szkole i w przedszkolu z dnia 4 maja 2010r.,
- Statut przedszkola.
Cel procedury:
Wprowadzenie procedury znajduje swoje uzasadnienie w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo każdego dziecka objętego opieką naszej placówki. Zasady postępowania mają zapewnić ochronę zdrowia dziecka, także przewlekle chorego, podczas jego pobytu w przedszkolu.
Postanowienia ogólne:
1. Rodzice / opiekunowie prawni zobowiązani są przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe.
2. Dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę nie należy przyprowadzać do przedszkola. Dzieci w stanach infekcji, np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące, z chorobami skórnymi, z chorobami zakaźnymi oraz po urazach, np. złamaniach, zabiegach chirurgicznych, itp. nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi. Nauczyciel ma prawo poprosić rodzica o dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do przedszkola.
3. W przedszkolu obowiązuje zakaz podawania dzieciom leków (antybiotyków, syropów, maści, żelów, itp.,) i preparatów zdrowotnych z wyjątkiem szczególnych przypadków, po to, aby umożliwić dziecku przewlekle choremu korzystanie z edukacji przedszkolnej. Dotyczy to również leków ‘lokomocyjnych” podawanych w dniu wycieczki autokarowej dzieciom, które nie tolerują jazdy autokarem (Załącznik nr 1).
4. Przyprowadzenie dziecka do przedszkola jest równoznaczne z wyrażeniem zgody rodziców / prawnych opiekunów na udział dziecka we wszystkich zajęciach, spacerach i wycieczkach.
5. Rodzice mają obowiązek udzielania nauczycielom wszelkich informacji dotyczących poważnych chorób, chorób przewlekłych, czy dolegliwości dziecka (alergie pokarmowe i związane z nimi szczególne wymagania żywieniowe, schorzenia wziewne, choroby serca, cukrzyca, epilepsja czy epizody padaczkowe, itp). Zgłoszenia wyłącznie w formie pisemnej z dołączonym zaświadczeniem lekarskim należy składać do nauczyciela grupy.
6. W przypadku choroby przewlekłej u dziecka na rodzicu spoczywa obowiązek przekazania nauczycielowi na piśmie szczegółowej i wyczerpującej informacji na temat choroby dziecka oraz wynikających z niej ograniczeń w funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej.
7. W przypadku występowania chorób przewlekłych rodzic omawia z nauczycielem sposób udzielania pomocy w stanach zagrożenia zdrowia np. sposób ułożenia dziecka do czasu przyjazdu lekarza lub rodzica, zapewniając w miarę możliwości spokój i bezpieczeństwo.
8. Personel placówki powinien zostać przeszkolony w zakresie niezbędnej wiedzy dotyczącej chorób przewlekłych występujących w Przedszkolu Publicznym Nr 43 w Opolu m. in. niepokojących objawów oraz zasad udzielania pierwszej pomocy dzieciom przewlekle chorym.
9. Rodzic / prawny opiekun dziecka przewlekle chorego w formie oświadczenia wyraża zgodę na powiadomienie pogotowia ratunkowego w razie niebezpiecznego pogorszenia się stanu zdrowia dziecka (Załącznik nr 2).
10. . Rodzic powinien dostarczyć aktualne zaświadczenie lekarskie o przebiegu choroby przewlekłej dziecka.
11. Nauczyciel w sali przedszkolnej w widocznym miejscu umieszcza numer telefonu do rodziców/prawnych opiekunów dziecka przewlekle chorego.
12. . W razie sytuacji spowodowanej pogorszeniem się stanu zdrowia dziecka przewlekle chorego nauczyciel równocześnie powiadamia dyrektora, pogotowie ratunkowe i rodziców dziecka.
13. Jeśli w przypadku dziecka przewlekle chorego zachodzi konieczność podawania leków/ środka leczniczego (kompresu żelowego) podczas pobytu w przedszkolu, zgodę na podawanie leków/ środka leczniczego dziecku może wyrazić nauczyciel, który odbył szkolenie z zakresu postępowania z dzieckiem przewlekle chorym w przedszkolu (Załącznik nr 3).
14. Jeśli nauczyciel wyrazi zgodę na podawanie leków / środka leczniczego dziecku przewlekle choremu należy:
a) zobowiązać rodziców/opiekunów prawnych do przedłożenia pisemnego zaświadczenia lekarskiego o chorobie dziecka i o konieczności podawania mu leków/ środka leczniczego na terenie placówki oraz nazwie leku/ środka leczniczego, sposobie i okresie jego podawania,
b) wymagać od rodziców / opiekunów prawnych pisemnego upoważnienia do podawania leków/ środka leczniczego, kontroli cukru we krwi u dziecka chorego na cukrzycę (Załącznik nr 4),
c) powiadomić dyrektora o sytuacji i przekazać dokumentację medyczną dziecka oraz upoważnienie rodziców/opiekunów prawnych,
d) na podstawie zaświadczenia lekarskiego i upoważnienia rodziców/opiekunów prawnych/ dyrektor wyznacza spośród pracowników (za ich zgodą) trzy osoby do podawania dziecku leku/ środka leczniczego. Jedna z osób podaje lek/ środek leczniczy, a druga nadzoruje tę czynność. Obydwie wyznaczone osoby są zobowiązane potwierdzić podanie dziecku leku/ środka leczniczego poprzez złożenie czytelnych podpisów w sporządzonym rejestrze. Rejestr zawiera imię i nazwisko dziecka, nazwę podawanego leku / środka leczniczego, dawkę leku/ środka leczniczego, datę i godzinę (Załącznik nr 5).
15. Po każdej nieobecności dziecka spowodowanej dłuższą nieobecnością z powodu choroby, w tym choroby zakaźnej rodzice/ opiekunowie prawni zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego lub oświadczenia rodzica/ opiekuna prawnego potwierdzającego zakończenie leczenia i braku przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do przedszkola.
16. Nauczyciele na bieżąco informują rodziców/ opiekunów prawnych o samopoczuciu dziecka lub zauważonych zmianach w zachowaniu w czasie pobytu w przedszkolu.
17. Jeżeli w przedszkolu nauczyciel zauważy u dziecka objawy wskazujące na stan chorobowy (podwyższona temperatura ciała, uporczywy kaszel, uporczywy katar, wymioty, biegunka, ból brzucha, głowy, ucha, gardła, wysypka niewiadomego pochodzenia, urazy, wyraźne zmiany w zachowaniu, itp.) natychmiast powiadamia rodziców (prawnych opiekunów) o dolegliwościach dziecka, dyrektora przedszkola oraz sporządza odpowiednią notatkę w dokumentacji .
18. Po otrzymaniu od nauczyciela informacji o stanie zdrowia dziecka, rodzic/ opiekun prawny jest zobowiązany do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
19. W sytuacji niemożności nawiązania kontaktu z rodzicami/ opiekunami prawnymi, nauczyciel podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z osobami upoważnionymi przez rodziców/ opiekunów prawnych do odbioru dziecka.
20. Nauczyciel lub inny pracownik wyznaczony przez dyrektora opiekuje się dzieckiem do czasu przybycia rodziców/ opiekunów prawnych lub osób upoważnionych.
21. W sytuacjach nagłych (utrata przytomności, zasłabnięcia i omdlenia, złamania, krwotoki, zwichnięcia, urazy, ciała obce w nosie, gardle, oku, uchu, ukąszenia i użądlenia, oparzenia i odmrożenia, zatrucia) nauczyciel jest zobowiązany do podjęcia działań związanych z udzieleniem pomocy przedmedycznej w zakresie posiadanych umiejętności oraz wezwania Pogotowia Ratunkowego, a także zawiadomienia rodziców/ opiekunów prawnych i dyrektora przedszkola o zaistniałym zdarzeniu.
22. Poza przypadkiem podawania leków/ środka leczniczego dzieciom przewlekle chorym, nauczyciele lub inni pracownicy placówki nie podają leków w innych sytuacjach, np. leków przeciwbólowych, syropów, witamin, antybiotyków itp., czynności w ramach pierwszej pomocy przedmedycznej mogą sprowadzać się wyłącznie do poinformowania opiekunów prawnych i dyrektora, w razie konieczności pogotowia ratunkowego, zapewnienia bezpieczeństwa i podjęcia w miarę możliwości i środków, czynności opatrunkowych i zapobiegających pogłębieniu urazu.
Postanowienia końcowe:
1. Procedura postępowania z dzieckiem chorym obowiązuje wszystkich pracowników Przedszkola Publicznego Nr 43 w Opolu oraz rodziców/ opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do przedszkola.
2. Z procedurą postępowania z dzieckiem chorym rodzice/ opiekunowie prawni zostają zapoznani na pierwszym zebraniu ogólnym rozpoczynającym rok szkolny. Potwierdzenie stanowi lista obecności rodziców/ opiekunów prawnych na zebraniu. Procedura zostaje zamieszczona na stronie internetowej przedszkola.
3. Procedura obowiązuje od lutego 2018r.
ZAŁĄCZNIK NR 1 – Upoważnienie rodziców/opiekunów prawnych do podawania leków dziecku z chorobą lokomocyjną.
ZAŁĄCZNIK NR 2 – Oświadczenie rodziców / prawnych opiekunów na wezwanie Pogotowia Ratunkowego.
ZAŁĄCZNIK NR 3– Zgoda nauczyciela/pracownika do podawania leków dziecku z chorobą przewlekłą. 4
ZAŁĄCZNIK NR 4 – Upoważnienie rodziców /opiekunów prawnych do podawania leków dziecku z chorobą przewlekłą oraz z dokumentacją medyczną dziecka i zaświadczeniem lekarskim.
ZAŁĄCZNIK NR 5 – Rejestr podawanych leków
Załącznik nr 1
UPOWAŻNIENIE RODZICÓW/PRAWNYCH OPIEKUNÓW DO PODAWANIA LEKÓW DZIECKU
Z CHOROBĄ LOKOMOCYJNĄ
Ja, niżej podpisany..................................................................................................
(Imię, nazwisko rodziców (opiekunów prawnych)
upoważniam Panią ...............................................................................................
(Imię, nazwisko pracownika przedszkola)
do podawania mojemu dziecku …..................................................................
(Imię, nazwisko dziecka)
leku..........................................................................................................................
................................................................................................................................. (Nazwa leku, dawka, częstotliwość podawania/godzina)
w dniu………………………………………………………………………………
…...........................................................................
(Podpis - imię, nazwisko rodziców (opiekunów prawnych)
Opole, ……………………………………
Załącznik nr 2
OŚWIADCZENIE RODZICÓW /PRAWNYCH OPIEKUNÓW
Wyrażam zgodę na wezwanie karetki pogotowia ratunkowego do mojego dziecka w razie zagrożenia życia lub zdrowia oraz w razie konieczności zabrania córki / syna do szpitala.
………………………………………………………………………..
( Data i podpis rodzica / opiekuna prawnego)
Opole, ………………………………………….
Załącznik nr 3
ZGODA NAUCZYCIELA LUB PRACOWNIKA PLACÓWKI NA PODAWANIE LEKÓW /
ŚRODKÓW LECZNICZYCH DZIECKU Z CHOROBĄ PRZEWLEKŁĄ
Ja, niżej podpisany …………………………………………………………………………
(Imię i nazwisko nauczyciela lub pracownika placówki)
wyrażam zgodę na podawanie dziecku………………………………………………………
( Imię i nazwisko dziecka)
leku / środka leczniczego ………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
(Dawka, nazwa leku / środka leczniczego, częstotliwości podawania / godzina, okres leczenia)
Oświadczam, że zostałam poinstruowana o sposobie podania leku / wykonania czynności medycznej.
……………………………………………………………………..
(Czytelny podpis nauczyciela / pracownika placówki)
Opole , ……………………………………………………………
Załącznik nr 4
UPOWAŻNIENIE RODZICÓW / OPIEKUNÓW PRAWNYCH DO PODAWANIA LEKÓW
ŚRODKÓW LECZNICZYCH DZIECKU Z CHOROBĄ PRZEWLEKŁĄ
Ja , niżej podpisany(a)………………………………………………………….
(Imię i nazwisko rodzica / prawnego opiekuna dziecka)
upoważniam nauczyciela sprawującego bieżącą kontrolę nad grupą, w której przebywa w danej chwili moje dziecko…………………………………………
(Imię i nazwisko dziecka)
do podawania mojemu dziecku ……………………………………………
(Imię i nazwisko dziecka)
leku / środka leczniczego ……………………………………………………
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
………………………………………………………............................................
(Nazwa leku / środka leczniczego, dawka, częstotliwość podawania, okres leczenia)
Do upoważnienia dołączam aktualne zaświadczenie lekarskie o konieczności podawania leku wraz z dokumentacją lekarską.
………………………………… ……………………………………
( Czytelny podpis 1.rodzica / opiekuna (Czytelny podpis 2.rodzica / opiekuna
prawnego dziecka) prawnego dziecka)
Opole, ……………………………
Załącznik nr 5
REJESTR PODAWANYCH LEKÓW:
Imię i nazwisko dziecka |
Nazwa podawanego leku |
Data i godzina podania leku |
Dawka |
Podpisy osób upoważnionych do podania leku |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PROCEDURA PRZYPROWADZANIA I ODPROWADZANIA DZIECI
PRZYPROWADZANIE DZIECKA DO PLACÓWKI
- Dzieci są przyprowadzane przez rodziców do placówki i odbierane z placówki przez rodziców ( opiekunów prawnych). Są oni odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do placówki i z placówki do domu.
- Rodzice osobiście powierzają dziecko nauczycielowi lub osobie pełniącej dyżur w sali zbiorczej. W przeciwnym przypadku żaden pracownik placówki nie może ponosić odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie dziecka.
- Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są przyprowadzać do placówki dzieci zdrowe i czyste.
- Dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę nie należy przyprowadzać do placówki. Dzieci np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi. Nauczyciel ma prawo poprosić rodzica o dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do placówki
- Po każdej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą zakaźną rodzice zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończenie leczenia.
ODBIERANIE DZIECKA Z PLACÓWKI
- Rodzice ( opiekunowie prawni) ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę.
- Jeśli dziecko będzie się opierało, płakało lub z innych przyczyn nie będzie chciało wyjść z placówki z osobą upoważnioną przez rodziców, dziecko nadal pozostanie pod opieką nauczyciela, a dyrektor lub- w przypadku jego nieobecności- nauczyciel niezwłocznie skontaktuje się telefonicznie z rodzicami w celu ustalenia dalszego postępowania.
- Wydanie dziecka osobie upoważnionej przez rodziców nastąpi po wcześniejszym okazaniu przez taką osobę dowodu osobistego- nauczyciel zobowiązany jest do wylegitymowania tej osoby.
- W przypadku telefonicznej prośby rodzica- upoważnienia słownego, nauczyciel zobowiązany jest wykonać telefon sprawdzający do rodzica i potwierdzić wcześniejszą informację. Zaistniałą informację należy odnotować w rejestrze upoważnień telefonicznych.
- Nauczyciel w każdej grupy jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji adresów zamieszkania, miejsca pracy i numerów kontaktowych rodziców, prawnych opiekunów dzieci oraz osób upoważnionych pisemnie przez rodziców do odbioru dziecka.
- Odbiór dziecka następuje w danej grupie o godzinie zadeklarowanej przez rodzica ( prawnego opiekuna).
- Nauczyciel lub pracownik dyżurujący powinien nie tylko wiedzieć, ale także widzieć, kto odbiera dziecko z placówki. Z terenu placówki można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic ( osoba upoważniona) dotarł na miejsce pobytu grupy.
- Placówka może odmówić wydania dziecka, w przypadku gdy stan osoby odbierającej dziecko wskazuje na spożycie alkoholu czy zachowanie agresywne. W takim przypadku personel placówki ma obowiązek zatrzymać dziecko do czasu wyjaśnienia sprawy. W takich okolicznościach nauczyciel zobowiązany jest skontaktować się z drugim rodzicem lub osobą upoważnioną przez rodziców. O zaistniałym fakcie powinien zostać poinformowany dyrektor lub jego zastępca.
- Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.