Koncepcja Pracy Przedszkola
Jaką wartość ma dla nas wychowanie?
Naszym zdaniem wartości wychowawcze w naszej placówce wysuwają się na pierwszy plan w codziennej realizacji zadań programowych. Za najważniejsze aspekty tej pracy uważamy:
- Kontynuację wychowania domowego, a w tym wspieranie rodziców w rozwijaniu u dzieci pozytywnych postaw i eliminowaniu postaw negatywnych.
- Tworzenie sytuacji umożliwiających dzieciom zdobywanie wiedzy i umiejętności, umożliwianie kontaktów interpersonalnych i naukę zachowań społecznych ( w tym umiejętności rozwiązywania konfliktów).
- Dążenie do stworzenia otoczenia, w którym dzieci znajdą samo potwierdzenie, uczą się podejmowania decyzji i uzasadniania swoich racji.
- Pomaganie dzieciom w dostrzeganiu pozytywnych wartości otaczającego je świata i poszczególnych zdarzeń dnia codziennego.
- Stwarzanie dzieciom poczucia bezpieczeństwa i komfortu psychicznego poprzez rzetelne poznanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych, szanowanie podmiotowości, osobowości, wolności oraz praw dziecka.
Realizacja powyższych aspektów ma na celu ułatwienie dzieciom podjęcie nauki w szkole (wyrównanie ogólnego poziomu wiedzy i umiejętności) oraz, co uważamy za najważniejsze, wyrobienie właściwej postawy społecznej.
Jaką mamy wizję dziecka?
Dziecko rodzi się z szerokimi potencjalnymi możliwościami, umożliwiającymi mu rozwój, wzrost i poznawanie świata. Pragnie przy tym być kochane, doceniane, szanowane, otoczone życzliwością i wyrozumiałością, a więc mieć zapewnione szeroko rozumiane poczucie bezpieczeństwa.
Rozwój dziecka jest uwarunkowany zadatkami organicznymi, wpływem bliższego i dalszego otoczenia oraz własną aktywnością, przejawiającą się w działaniu. Powyższe czynniki stale i systematycznie kształtują psychikę dziecka. My, jako nauczyciele, sądzimy, że powierzone nam dziecko jest jak biała, niezapisana karta, ale ma przy tym różne złe i dobre skłonności oraz potencjały. Rozwijając się podlega wpływom po pierwsze rodziny, a w dalszej kolejności szerszego środowiska, na przykład przedszkola. Dziecko rozwija się i poznaje świat poprzez własną aktywność ruchową, poznawczą i zabawową. W toku tego procesu jest narażone na różne niebezpieczeństwa, przed którymi staramy się je ustrzec. Popełnia też, co oczywiste, błędy i uczy się poprzez ich następstwa i konsekwencje.
Uważamy, że dziecko samo współtworzy swój własny rozwój, a my pomagamy mu w znalezieniu swojej indywidualnej i jemu przypisanej drogi tego rozwoju. Chcemy wspierać dziecko nie tylko w trudnych dla niego momentach, ale i towarzyszyć mu wtedy, kiedy dobrze sobie radzi. Wykazujemy znajomość rozwoju i jego uwarunkowań, a na bazie wiedzy psychologiczno – pedagogicznej stymulujemy rozwój każdego dziecka zgodnie z jego możliwościami i tempem rozwoju.
NASZA WIZJA
W naszym przedszkolu największym dobrem jest dobro dziecka, przygotowujemy je do odniesienia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami.
NASZA MISJA
Dziecko w naszym przedszkolu
- czuje się bezpiecznie, ma poczucie bycia akceptowanym i kochanym;
- rozwija poczucie własnej wartości i aprobaty dla siebie samego i własnych działań;
- rozwija sprawność fizyczną i aktywną postawę pro zdrowotną;
- poznaje swoje prawa, innych ludzi i uczy się ich szanować;
- zdobywa wiedzę i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy;
- jest przygotowane do podjęcia nauki w szkole, nastawione na osiąganie sukcesów;
- korzysta z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, rozwija swoje zainteresowania i zdolności oraz uaktywnia potencjał twórczy;
- szanuje i kocha swoją Małą Ojczyznę, swój kraj, rozumie pojęcie człowiek Europy i świata.
ABSOLWENT NASZEGO PRZEDSZKOLA
- jest radosny, samodzielny pełen wiary w siebie i swoje możliwości;
- jest śmiały, otwarty i wrażliwy na potrzeby innych;
Jakie prawa ma dziecko?
Pochylając się w 2002 roku nad tym ważnym przecież w pracy pedagogicznej zagadnieniem posłużyłyśmy się następującą metodą: każda z 9 nauczycielek z listy 25 praw dziecka przedstawionych jako propozycje wybrała 5 praw, które w jej pracy z dzieci uważa za najważniejsze. Wszystkie prawa podane przez wszystkich członków zespołu utworzyły hierarchiczną listę praw dziecka w przedszkolu. Prawa zostały następnie omówione pod kątem ich praktycznej realizacji. Patrząc dzisiaj po 12 latach istnienia naszej Koncepcji na tę listę praw dziecka zgodnie uznajemy, że jest ona dla nas nadal aktualna i nie chcemy jej zmienia
1. Prawo do akceptacji takim, jakie jest; Prawo do aktywnej, dobrej miłości i ciepła;
Respektujemy to prawo, gdy:
-Przytulamy dziecko, bierzemy na kolana głaszczemy, uśmiechamy się do niego. Mogą to być nawet chwile, w wolnym czasie, nie musi to być długie działanie.
-Rozmawiamy z dziećmi, siadamy przy nich na podłodze, słuchamy tego, co mówią, jesteśmy tym zainteresowani.
-Gdy zrobią coś złego tłumaczymy, co było złe, nigdy jednak nie straszymy dziecka odrzuceniem ( np. nie chcę cię znać, ).
-Nie odwracamy się od dziecka, nawet jeśli nabroi.
-Respektujemy uczucia dziecka, jego granice, nie przełamujemy na siłę dystansu, staramy się zrozumieć i uszanować to co czuje.
-Szanujemy nastroje dziecka, pozwalamy siedzieć z boku lub bawić się samemu, jeśli tego potrzebuje.
Mamy trudności w respektowaniu tego prawa, gdy:
-Dziecko nas mocno zirytuje, zmęczy.
-Dziecko nami manipuluje lub robi krzywdę specjalnie i z przyjemnością.
-Dziecko wymaga strasznie dużo uwagi (np. upośledzone, nadpobudliwe), czujemy wtedy bardzo duże zmęczenie, ale i ogromną satysfakcję z postępów dziecka.
-Dziecko bardzo płacze, a rodzice się denerwują.
-My nie mamy czasu zajmować się jednym dzieckiem, bo inne nas potrzebują.
2. Prawo do indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju;
Respektujemy to prawo gdy:
-Powolnym dzieciom dajemy czas, nie popędzamy, pozwalamy przerwać pracę.
-Dajemy im szansę przypomnieć sobie, nie stresujemy dzieci tym, że czegoś nie wiedzą (np. zapomniało ci się, nie martw się za chwilę wróci).
-Nie krytykujemy i nie pozwalamy innym dzieciom krytykować, podkreślamy starania dziecka, każdy potrzebuje tyle czasu ile potrzebuje.
-Nie porównujemy dzieci między sobą.
-Stale doceniamy, szukamy dobrych stron - robimy to tak skutecznie, że dzieci też zauważają sukcesy innych dzieci.
-Dajemy dziecku dodatkowe, trudniejsze zadanie, czasem przygotowujemy je specjalnie.
-Poświęcamy czas na zainteresowania dzieci (przynoszą własne książki, dzielą się wiedzą z innymi dziećmi oraz nami).
-Uważnie obserwujemy czego potrzebują i na jakim są etapie.
-Dajemy czas dziecku, żeby dojrzało do niektórych zajęć, nie zmuszamy do uczestnictwa, ale zachęcamy.
Mamy trudności w respektowaniu tego prawa, gdy:
-Widzimy, że dziecko nie rozwija się prawidłowo, albo rozwija się za wolno, i obawiamy się, że nie poradzi sobie w szkole.
-Mamy różny od rodziców pogląd na rozwój dziecka (presja rodziców).
-Mamy za mało czasu lub dziecko jest za krotko w przedszkolu.
3.Prawo do pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą i zniszczeniem; prawo do posiadania osób odpowiedzialnych, do których można się zwrócić;
Respektujemy to prawo gdy:
-Okazujemy zainteresowanie problemami, z jakimi dziecko do nas się zwraca.
-Zajmujemy się sytuacjami konfliktowymi, dociekamy razem z dziećmi kto zawinił.
-Pilnujemy, żeby dziecko skrzywdzone zostało przeproszone.
-Uczymy dzieci stawiać się w sytuacji dziecka, które jest skrzywdzone.
-Pomagamy dziecku, które ma kłopoty, nauczyć kontaktować się z innymi.
-Tak organizujemy otoczenie dziecka lub jego aktywność, żeby dać mu szansę uniknięcia konfliktu ( np. kilka gier tego samego rodzaju).
-Upewniamy dziecko, że nikt nie ma prawa go krzywdzić, a my jesteśmy, żeby tego pilnować.
-Zwracamy uwagę rodzicom, jeśli zamiast pocieszyć – krzyczą na dziecko.
Mamy trudności w respektowaniu tego prawa gdy:
-Dziecko samo sprowokuje sytuację, w której ktoś go skrzywdzi.
-Rodzice robią dziecku krzywdę ( np. krzyczą na nie, źle traktują, zaniedbują).
3. Prawo do kontaktów z dorosłymi na zasadzie równouprawnienia, prawo do aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi;
Respektujemy to prawo gdy:
-Ustalamy z dziećmi reguły życia w grupie.
-Negocjujemy z dziećmi rodzaj lub termin zajęć.
-Pytamy, czego oczekują i planujemy razem z nimi zajęcia.
-Próbujemy przekonać się nawzajem do swoich racji.
Mamy trudności w respektowaniu tego prawa gdy:
-Upierają się przy swoim i nie docierają do nich żadne argumenty.
-Chcą zrobić coś niebezpiecznego
-Dziecko nie odzywa się, jest zablokowane, a my nie wiemy, czy robimy to , czego ono chce.
4. Prawo do doświadczania konsekwencji własnego zachowania Prawo do aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymywania w tym pomocy
Respektujemy to prawo gdy:
-Uczymy dzieci, żeby przyznały się do tego, co zrobiły.
-Pomagamy im zrozumieć, co zrobiły źle, staramy się im wytłumaczyć.
-Rozumiemy, że potrzebny jest czas, żeby dojrzeć i nauczyć się jak postępować.
-Uczymy dzieci umiejętności znajdowania pozytywnych rozwiązań sytuacji konfliktowych.
Mamy trudności w respektowaniu tego prawa gdy:
-Dziecko jest bardzo zalęknione albo malutkie, a my, przyzwyczajeni do dzieci starszych wymagamy od niego zbyt wiele.
Inne, ważne dla nas prawa dzieci to:
1. Prawo do zabawy i wyboru towarzyszy zabaw.
2. Prawo do różnorodności doświadczeń.
3. Prawo do wspólnoty i solidarności w grupie
4. Prawo do odprężającej i komunikatywnej sytuacji podczas jedzenie, do jedzenia jako przeżycia zmysłowego. Prawo do jedzenia i picia, gdy jest głodne i zmęczone, ale również prawo do regulowania własnych potrzeb.
5. Prawo do snu lub wypoczynku jeśli jest zmęczone, a nie do snu” na rozkaz”.
6. Prawo do nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw.
Jakie cele staramy się realizować w pracy pedagogicznej?
Praca wychowawcza w naszym przedszkolu jest skupiona na organizowaniu i inspirowaniu różnorodnych sytuacji edukacyjnych sprzyjających pobudzaniu, a także wspomaganiu indywidualnego rozwoju dzieci. Codzienna nasza praca wychowawcza opiera się na:
- obserwacji dziecka, rozpoznawaniu jego możliwości rozwojowych, a na tej podstawie stawianie diagnozy;
- przekładaniu zadań programowych na rozwojowe biorąc przy tym pod uwagę wcześniejsze obserwacje i diagnozę;
- monitorowanie rozwoju dziecka oparte na porównaniu osiąganych efektów ze stanem wyjściowym;
- współpracy z rodzicami i specjalistami z odpowiednich dziedzin pedagogicznych.
W przedszkolu bazujemy na jednym ogólnie przyjętym przez Radę Pedagogiczną programie wychowania przedszkolnego Elżbiety Tokarskiej i Joanny Kopały pt. Zanim będę uczniem, zgodnym z obowiązującą nową podstawą programową. Program ten daje nam swobodę w wyborze i interpretacji treści oraz możliwości dostosowania go do potrzeb zarówno całej grupy jak i pojedynczego dziecka.
Od roku szkolnego 2015/2016 we wszystkich grupach realizowany jest program autorski z zakresu nauczania języka angielskiego, ponadto dodatkowo od kilku lat realizujemy projekty ogólnopolskie: Akademia Zdrowego Przedszkolaka oraz Akademia Aquafresh. Podobnie jak w przypadku ustalania hierarchii praw dziecka, ustalałyśmy cele naszej pracy wychowawczej. Każda z nas przedstawiła 4 cele, które w jej pracy z dziećmi uważa za najważniejsze i to one utworzyły listę najistotniejszych celów jakie realizujemy w naszej pracy:
1. Rozwijanie samodzielności dziecka, robimy to przez:
-doskonalenie samoobsługi – samodzielne spożywanie posiłków, czynności higieniczne, ubieranie się i rozbieranie, sprzątanie po sobie;
-tworzenie warunków wolnego wyboru miejsca i rodzaju aktywności, a także materiałów do zajęć i zabaw;
-wspieranie i zachęcanie dzieci do podejmowania samodzielnych decyzji, aktywnym myśleniu;
-wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznanie samego siebie oraz otaczającej rzeczywistości;
2. Zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji
-tworzenie atmosfery zrozumienia, zaufania i otwartości;
-akceptowanie dziecka takim jakim jest;
-wspieranie i eksponowanie najdrobniejszych osiągnięć;
-czuwanie nad zdrowiem i bezpieczeństwem dzieci;
-stwarzanie atmosfery radości i warunków do zabawy;
3. Kształtowanie właściwej postawy społecznej
-uczenie i wychowywanie dzieci w myśl zasady „Nie rób drugiemu co tobie nie miłe”;
-wskazywanie sposobów rozwiązywania konfliktów oraz uczenie umiejętności negocjowania i radzenia sobie z własnymi emocjami;
-ponoszenie konsekwencji swojego zachowania;
-kształtowanie poczucia odpowiedzialności;
-eksponowanie wartości przyjaźni i koleżeństwa;
-przestrzeganie zasady równości podczas korzystania z zabawek, podejmowana roli w zabawie itp.
4. Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole.
Działania nasze skierowane są na pomoc rozwijającemu się dziecku w osiągnięciu dojrzałości szkolnej rozumianej jako gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole oraz zdolność do przystosowania się do nowego środowiska.
Pojedyncze dziecko w grupie.
Każde dziecko przejawia indywidualne cechy. Świadoma obserwacja wychowawcy pozwala odkrywać jego wyjątkowość. Życie w grupie narzuca ograniczenie swobody działania, co jest wynikiem codziennych reguł życia przedszkolnego. Przebywanie dziecka w grupie wzbogaca ją o indywidualne przeżycia, różne spojrzenie na wydarzenia, o indywidualne doświadczenia dziecka. Z kolei grupa i jej doświadczenia ( np. reguły, sukcesy , osiągnięcia) wzbogacają dziecko i rozwijają je. Dziecko np. może być dumne z przestawienia, w którym uczestniczyła jego grupa.
Przestrzegając reguł obowiązujących w grupie dziecko przygotowuje się do życia w innych grupach społecznych. Jesteśmy świadome napięć jakie wynikają z rozbieżności doświadczeń dziecka. W młodszej grupie na początku roku wychowawca zapoznaje dzieci z regułami obowiązującymi w danej grupie oraz objaśnia, dlaczego tak jest.
W starszych grupach nowe zasady ustalamy wspólnie z dziećmi. Dzieci potrzebują czasu, żeby nauczyć się i przyjąć ograniczenia, jakie wynikają z życia w grupie. Uświadamiamy dziecku zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania ustalonych reguł. Bezpieczeństwo każdego dziecka i innych dzieci z jego otoczenia stanowi ramy akceptowania indywidualnych zachowań dziecka. Dziecko, które przekracza ustalone normy w grupie musi ponieść konsekwencje swoich zachowań (przeprosić, przytulić pokrzywdzonego, zmienić zabawę na indywidualną, wyciszającą).
Zgodnie za podstawą programową 2/5 czasu pobytu dziecka w przedszkolu powinna stanowić zabawa dowolna. Ten właśnie czas sprzyja swobodnemu rozwojowi dziecka, jest to także czas na realizacje jego zainteresowań i indywidualnych potrzeb. Jednakże zajęcia zorganizowane są na tyle urozmaicane o różne rodzaje aktywności, iż w tym czasie dzieci także odnajdują w nich źródło własnej samorealizacji.
Granice własnej tolerancji jest bardzo trudno zmierzyć. Jednak w ramach praw dziecka i wcześniejszych założeń każde zachowanie dziecka musi być przez nas niejako tolerowane co nie oznacza, że będzie pochwalane i akceptowane. Tolerancja to także przyjmowanie dziecka takiego jakie jest i ewentualne naprowadzanie jego postawy na aprobowane społecznie zachowania. Niektóre z nas uważają, że granicą naszej tolerancji na przejawy indywidualności dziecka jest nasza osobista zdolność do znoszenia napięcia (nerwy, zmęczenie), ale nie mamy w tej sprawie zgodności. Uważamy się za osoby tolerancyjne, boimy się jednak, że dzieci mogą nas postawić w sytuacji, w których poznamy granice naszej tolerancji.
Reguły w naszym przedszkolu.
Reguły ułatwiają poznawanie norm oraz umożliwiają współdziałanie dzieci i dorosłych. Ustalone w naszym przedszkolu normy mają służyć przede wszystkim zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom i usprawnić organizację życia naszego przedszkola.
Reguły dla dzieci
W budynku
- Żeby wyjść z sali do szatni muszę uzyskać zgodę pani, która opiekuje się dziećmi w grupie,
- Kiedy wychodzę do domu, muszę to zgłosić wychowawczyni,
- Staram się przestrzegać przyjętych w grupie umów i zasad dotyczących wspólnej zabawy, korzystania ze sprzętu i toalety,
- Bezpieczne korzystam ze schodów,
- Jako pięcio i sześciolatek cicho bawię się w czasie odpoczynku młodszych dzieci,
- Przestrzegam reguł przynoszenia i dzielenia się zabawkami, ustalonych w mojej grupie,
- Nie przynoszę zabawek militarnych
Na terenie ogrodu i podczas wycieczek:
- Nie oddalam się poza wyznaczony przez wychowawcę obszar zabawy,
- Bezpiecznie korzystam ze sprzętu ogrodowego ( nie skaczę po ławkach, nie wchodzę na murki ani amfiteatr, przestrzegam regulaminów dotyczących korzystania ze zjeżdżalni, drabinek, huśtawek)),
- Zgłaszam opiekunom zauważone niebezpieczne wydarzenie lub przedmiot,
- Na wycieczkach idę za rękę z kolegą ( koleżanką),
Reguły dla rodziców
- Rodzice powinni przyprowadzać dzieci do godziny 8.15
- Powinni odbierać dzieci zgodnie z godzinami zadeklarowanymi w karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola – zgodnie z umową;
- Odbieranie dziecka przez osobę dorosłą inną niż prawny opiekun musi być poprzedzone pisemnym (stałym lub jednorazowym) upoważnieniem rodzica złożonym u wychowawcy.
- Rodzice powinni zgłaszać nieobecności dziecka dłuższe niż 3 dni oraz w przypadku choroby zakaźnej,
- Jeśli mają zamiar przyprowadzić dziecko później niż o 8.15 powinni zgłosić to do sekretariatu lub nauczycielki – w takim przypadku zostawiamy dziecku śniadanie,
- Rodzice powinni regulować w terminie przyjętą przez siebie składkę na Radę Rodziców,
- Powinni uczestniczyć w zebraniach dla rodziców, zajęciach otwartych i uroczystościach grupowych,
- Nie powinni przyprowadzać do przedszkola dzieci chorych,
- Rodzice są poinformowani, że nauczyciele nie podają lekarstw dzieciom poza przypadkami stałej choroby dziecka ( zlecenie od lekarza),
Reguły dla wychowawców i pozostałych pracowników
Większość reguł dla pracowników zawiera regulamin pracy przyjęty w przedszkolu oraz zakresy obowiązków. Ustaliliśmy dodatkowe reguły dla pracowników.
- Panie z obsługi powinny uczestniczyć w wyjściu z dziećmi poza teren przedszkola.
- Wszyscy pracownicy biorą aktywny udział w przygotowaniu uroczystości i imprez.
- Nauczyciele powinni zapraszać Dyrektora na wszelkie imprezy grupowe i zajęcia otwarte.
- W przypadku choroby lub nieobecności jednej z nauczycielek, druga wychowawczyni z grupy przyjmuje za koleżankę zajęcia przedpołudniowe.
- Prace dzieci na tablicach powinny być zmieniane nie rzadziej niż raz w tygodniu.
Jesteśmy świadome faktu, że niektóre reguły niosą ze sobą pewne ograniczenia, w związku z tym są omijane przez tych, którzy uważają je za bezsensowne. Ale te wprowadzone przez nas uważamy za słuszne i w pełni potrzebne. Bierzemy pod uwagę możliwość wspólnych negocjacji w tym zakresie z rodzicami, dziećmi i pracownikami.
Jaką wagę przykładamy do zdrowia, wyżywienia i wychowania ekologicznego?
Wspieranie samodzielnego dbania o higienę rozpoczynamy od najmłodszej grupy. Nauka dbania o higienę rozpoczyna się od wpajania dzieciom właściwej kolejności zabiegów higienicznych (najpierw potrzeby fizjologiczne – potem mycie rąk, mycie rąk przed każdym posiłkiem, po zabawie na podwórku). Zawsze po wyjściu z ubikacji!. Nauka higieny w grupie najmłodszej polega na prezentacji prawidłowego mycia rąk i zębów wykonanej przez nauczycielkę oraz udzielaniu instruktażu lub pomocy dziecku w czasie czynności higienicznych. Mycie zębów zaczyna się już w najmłodszej grupie od II półrocza. W każdej grupie nauczycielka przyjmuje inny sposób organizacji mycia zębów (nakładanie pasty przez nauczyciela lub dyżurnego, w starszych grupach samodzielnie przez dzieci). Zdarza się, że na prośbę rodziców dana grupa nie myje zębów. Nie współpracujemy w z lekarzem ani pielęgniarką, wynika to z decyzji organu prowadzącego.
Odpoczynek i rekreacja fizyczna
Młodsze grupy trzy i czterolatki leżakują. Mają własne piżamy, poduszki i pościel zapewnia przedszkole. Co dwa tygodnie rodzice zabierają pidżamę do prania. Niektórzy rodzice sceptycznie odnoszą się do leżakowania ich dzieci, w praktyce jednak okazuje się, że dzieci chętnie śpią lub odpoczywają. Aby czas leżakowania nie był nudny szczególnie dla tych dzieci, które nie zawsze zasypiają czytamy im baśnie (spokojne), odtwarzamy bajki z odtwarzacza CD, MP3 lub muzykę relaksacyjną. Dziecko może wziąć na leżak przytulankę, niektóre z nas pozwalają dziecku, które nie śpi, oglądać książeczkę. Dzieci mają jednak zachować ciszę tak by nie zakłócać relaksu i snu innym. Na wiosnę i w lecie zdarza się, że dzieci nie leżakują, wtedy idziemy z nimi na spacer lub do ogrodu. Pięcio i sześciolatki nie leżakują, jednak również po obiedzie mają czas odpoczynku, wtedy czytamy im różną literaturę pozwalając na przyjęcie wygodnej pozycji. W każdej nadarzającej się sytuacji i przy sprzyjających warunkach chodzimy z dziećmi na spacery i wycieczki zwłaszcza, że mamy piękne okolice do spacerowania – pobliskie ogródki działkowe, tereny spacerowe wzdłuż kanału Ulgi, wyspa Bolko czyli zielone płuca Opola.
Żywienie
W przedszkolu są 4 posiłki dziennie. Jadłospis konstruowany jest przez dyrektora, intendenta i kucharkę wg zaleceń sanepidu i obowiązujących norm i przepisów prawnych. Uwzględniane są sugestie rodziców, szczególnie w stosunku do dzieci nie tolerujących niektórych potraw. Uwzględniamy również diety wynikające z przekonań religijnych. Słodycze podajemy w minimalnych ilościach jako dodatek, staramy się dawać dzieciom dużo soków, domowych jogurtów, owoców i warzyw. Dzieci mają przez cały dzień dostęp do wody pitnej. W żywność i wodę zaopatrujemy się ze sprawdzonych źródeł. Intendentka zwraca uwagę na terminy ważności i świeżość oraz kupowanie produktów zalecanych przez Instytut Matki i Dziecka. Unikamy żywności zawierającej konserwanty. Nasza kuchnia została wzbogacona o domowe wypieki, pasztety, wyroby pieczone przez nasze panie w przedszkolnej kuchni. Szczycimy się tym, że nasze kucharki gotują bardzo smacznie i zdrowo. Dzieci nie są zmuszane do zjedzenia posiłków. Namawiamy je do próbowania (kosztowania) choćby drobnej ilości. Na wyraźne życzenie rodziców zdarza się, że w ogóle nie zwracamy dziecku uwagi, nawet jeśli nic nie je . Jeśli dziecko nie zje I-go śniadania dostaje razem z innymi dziećmi II-gie śniadanie przed obiadem, zupy są zjadane chętnie, zawsze przewidziana jest dolewka. Po odpoczynku – serwujemy II-gie danie. Jeśli dziecko zdecyduje się nie jeść – jest głodne a następnego dnia, zwykle podejmuje inną decyzję. Z doświadczenia wiemy, że stałe, systematyczne i konsekwentne zachęcanie dzieci do próbowania nieznanych im wcześniej potraw, surówek bardzo się opłaci – pod koniec edukacji przedszkolnej nie mamy niejadków. Co więcej większość dzieci zjada wszystko z apetytem. Dla dzieci, które spóźniają się na śniadanie, zostawiamy kanapkę i sadzamy do śniadania nawet o 9.30. Nie jest to wygodne, ale nie możemy pozwolić dziecku na bycie głodnym nie ze swojej winy.
Od kilku lat przedszkole też bierze udział w realizacji ogólnopolskich programów zdrowego żywienia: Akademia Zdrowego Przedszkolaka, Akademia Aguafresh, Kubusiowi Przyjaciele Natury, Mamo! Tato! Wolę wodę. Treści realizowane w ramach programu również mają za zadanie uświadamiać i propagować zarówno wśród dzieci i ich rodziców rolę zdrowego żywienia. To przyczynia się do większej ich świadomości.
Wychowanie ekologiczne
Wpływamy na świadomość ekologiczną dzieci, realizując w ciągu roku tematy, uwzględniające ochronę środowiska, kalendarz imprez, pór roku i tematów kompleksowych.
- Dzieci hodują w salach rośliny przyprawowe (szczypiorek, rzeżuchę), które potem zjadają jako dodatki do śniadań,
- Dzieci robią soki, surówki i sałatki owocowe lub warzywne,
- W przedszkolu i w ogrodzie mamy bardzo dużo roślin – zajmuje się nimi Pan Józef, nasz konserwator i ogrodnik. Dzieci chętnie biorą udział w porządkowaniu i pielęgnowaniu ogrodu, pomagając panu Józefowi w grabieniu i zbieraniu liści oraz trawy.
- Dzieci zbierają makulaturę, w grupach są wyznaczone pojemniki na makulaturę. Segregujemy śmieci do pojemników na materiały wtórne ustawionych na terenie przedszkola.
- Mamy pojemnik na zużyte baterie elektrolityczne, do którego dzieci i nauczyciele przynoszą z domu stare baterie, zbieramy plastikowe nakrętki oraz płyty CD.
- Tradycyjnie bierzemy udział w akcjach PCK: Biały ząbek, Dbam o zdrowie a także Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę – coroczna akcja wspomagająca Miejskie Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt, LOP Śmieci mniej – Ziemi lżej oraz takich projektach jak „ Akademia Zdrowego przedszkolaka”, „ Akademia Aquafresh”.
- Realizujemy program Kubusiowi przyjaciele natury, który w przyjazny sposób przybliża dzieciom tematykę związaną ze zdrowym odżywianiem, ekologią i dbaniem o środowisko.
Praca z dziecmi 6-letnimi. Przygotowanie do szkoły.
W naszym Przedszkolu praca z dziećmi 6 – letnimi jest realizowana w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego i podstawę programową z uwzględnieniem Rocznego Programu Rozwoju Przedszkola. Na dojrzałość szkolną składa się wiele różnych umiejętności, sprawności i nawyków, do których dziecko dochodzi krok po kroku. Dążymy do tego, aby wszystkie sfery rozwoju i wychowania dziecka wzajemnie się przenikały i uzupełniały, tworząc jedność. Realizacja treści programowych w procesie wspomagania rozwoju dziecka odbywa się w naturalnych i samorzutnych sytuacjach. Są to zajęcia i zabawy dowolne; zajęcia obowiązkowe oraz sytuacje edukacyjne, które przebiegają w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci. W edukacji dzieci sześcioletnich stosujemy różnorodne metody i formy pracy dydaktycznej. Często stosujemy zabawy badawcze, ukierunkowane i zaplanowane obserwacje przyrodnicze, wycieczki, spacery, które inspirują dzieci do działania, aktywności i twórczego myślenia. Wspomagamy dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
Kształtujemy gotowość do nauki czytania i pisania – wprowadzamy te umiejętności stopniowo poprzez ćwiczenia w zakresie percepcji słuchowej i wzrokowej. Umożliwiamy codzienny kontakt z literaturą; prowadzimy ćwiczenia w zakresie usprawniania motoryki małej i dużej; są to początkowo ćwiczenia na dużej powierzchni, a potem na małej przestrzeni, niektóre dzieci znają litery, interesują się czytaniem i próbują pisać; a my nie hamujemy tych umiejętności – wspomagamy dzieci w rozwijaniu tych uzdolnień.
Dużą wagę przykładamy do wychowywania zdrowotnego i kształtowania sprawności fizycznej dziecka stosując codzienną gimnastykę poranną oraz ćwiczenia gimnastyczne. Wdrażamy o dbanie o bezpieczeństwo własne i inne. Od kilku lat systematycznie bierzemy udział w programach prozdrowotnych rozwijających świadomość dzieci w tym zakresie np. Akademia Aquafresh, Biały ząbek czy Dzieciństwo bez próchnicy, Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Wiele treści, które planujemy i realizujemy oparte jest o sztukę, wychowanie przez muzykę, taniec oraz różne formy plastyczne.
Wspomagamy rozwój umysłowy poprzez zabawy dowolne, konstrukcyjne, techniczne, dydaktyczne i tematyczne. Pomagamy dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych, uczymy unikania zagrożeń. Wiele miejsca poświęcamy ekologii ucząc poszanowania roślin, zwierząt między innym realizując program Kubusiowi Przyjaciele Natury. Kształtujemy postawy społeczne, patriotyczne, zachęcamy do żywego interesowania się sprawami najbliższego środowiska, do uczestniczenia w obchodach Świąt Państwowych. Organizujemy imprezy okolicznościowe, zapraszając na nie najbliższych. Staramy się celebrować urodziny kolegów i koleżanek z grupy – wręczając własnoręcznie wykonane upominki.
Naszą pracę charakteryzuje duża otwartość i twórczość, do której wdrażamy naszych wychowanków. Nasze relacje z dziećmi cechuje duża życzliwość i partnerstwo. Przeprowadzamy analizę możliwości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Pierwszą prowadzimy od września do listopada, która pozwala ocenić, w jakim momencie rozwoju znajduje się dziecko i które obszary wymagają szczególnego wsparcia w drugim półroczu. Po zakończeniu diagnozy organizujemy konsultacje indywidualne podczas których informujemy rodziców o stanie gotowości ich dziecka do podjęcia nauki w szkole i ewentualnym wspomaganiu ich rozwoju. Drugą diagnozę prowadzimy w kwietniu; pozwoli ona ocenić osiągnięte umiejętności wychowanków i stwierdzić faktyczny stan gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
Jak przebiega współpraca z rodzicami w naszym przedszkolu?
Rodzina jest podstawowym środowiskiem, w którym przebywa dziecko, w związku z tym ma największy wpływ na jego rozwój i wychowanie. Rodzice są pierwszymi i najważniejszymi osobami we wczesnych latach życia dzieci. Uważamy, że ogólna zgodność między celami i wartościami przekazywanymi w przedszkolu i domu rodzinnym jest niezwykle ważna. Dobra współpraca, wzajemna akceptacja i zrozumienie wpływa pozytywnie na rozwój dziecka, wzmacnia oddziaływania wychowawcze i edukacyjne, przyczynia się także do wzrostu prestiżu przedszkola i daje szansę rozwoju inicjatyw społecznych na rzecz placówki. My ze swojej strony staramy się:
- Informować rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących, realizowanych w naszym przedszkolu;
- Informować rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączać ich do wspierania osiągnięć rozwijających dzieci i łagodzenia trudności na jakie napotykają;
- Zachęcać rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola np. wspólne organizowanie wydarzeń, w których biorą udział dzieci;
Nasze przedszkole systematycznie realizuje zadania w ścisłej współpracy z rodzicami, gdyż uważamy, że ułatwia nam to poznanie dzieci i pozwala na ujednolicenie wpływów wychowawczych. Poprzez częste i otwarte kontakty z rodzicami poznajemy ich oczekiwania i sugestie, co ułatwia nam planowanie naszej pracy i niweluje ewentualne nieporozumienia. Od rodziców oczekujemy szczerości, otwartości i zrozumienia oraz aktywnego włączania się w życie przedszkola. Poprzez różnorodne formy współpracy z rodzicami dążymy do tego, aby poczuli się współgospodarzami placówki. Chcemy, aby mieli bliższe wyobrażenie o naszej pracy, w jakich warunkach i z kim przebywa dziecko. Rodzice mogą w każdym momencie przyjść do przedszkola.
Każda grupa ma zaplanowaną współpracę z rodzicami na dany rok szkolny. Na pierwszym – wrześniowym zebraniu zapoznajemy rodziców z propozycjami zawartymi w planie. Proponujemy rodzicom m.in.:
-udział lub obserwację zajęć otwartych, (co najmniej 2 razy w roku każda nauczycielka)
-obserwujemy bardzo duże zainteresowanie tą formą współpracy, zajęcia odbywają się po południu ze względu na wygodę i potrzeby rodziców;
-uroczystości okolicznościowe,
-festyny (dwa razy do roku – jesienią i wiosną),
-rozmowy indywidualne i konsultacje w zależności od potrzeb obydwu stron,
-spotkania ze specjalistami (logopeda, pedagog i psycholog, nauczyciele szkół
podstawowych).
-odwiedzanie strony internetowej, gdzie rodzice na bieżąco mogą obserwować nasze
przedszkolne życie
W naszym przedszkolu działa Rada Rodziców, która ma faktyczne prawo głosu i współdecyduje w najważniejszych sprawach przedszkola (np. gospodarowanie finansami z dobrowolnych składek na Radę Rodziców, decydowanie o ważniejszych imprezach typu wycieczki, wyjścia do teatru, kina, formie zakończenia roku dla dzieci idących do szkoły). Rada Rodziców działa na podstawie swojego Regulaminu.
Z naszego punktu widzenia współpraca z rodzicami układa się dobrze, satysfakcjonuje nas, a rodzice są ufni, otwarci i chętni do współpracy. Uważamy, że realizowany przez nas program idzie w dobrym kierunku więc jest przez nas kontynuowany i udoskonalany. Bardzo cenimy sobie doświadczenia z festynów. Uczestniczy w nich bardzo dużo rodziców, świetnie się bawią, wykazując dużą aktywność i gotowość do pomocy w organizowaniu imprez np. pieką ciasta, przynoszą losy na tzw. Koło Fortuny. Wieloletnią tradycją jest że nauczyciele przynoszą swoje wypieki do przedszkolnej kawiarenki, w ten sposób chcą się odwdzięczyć za częsty wkład rodziców w organizację naszych imprez. Ogromną przyjemność sprawia nam to, że na festyn przychodzi zawsze kilkunastu naszych absolwentów – razem z rodzicami. Widzimy, jak ten dobry, nieformalny kontakt procentuje potem w ciągu roku. Kształcimy i doskonalimy swoją umiejętność otwartego kontaktowania się z rodzicami, umiejętność sprawnego i delikatnego rozwiązywania problemów. Rodzice muszą mieć pewność, że każdy problem, z którym przyjdą zostanie taktownie rozwiązany. Nasze relacje z rodzicami uważamy za dobre i satysfakcjonujące obie strony na co potwierdzeniem są raporty z ewaluacji zewnętrznej prowadzonej przez Kuratorium Oświaty w Opolu oraz wewnętrznych prowadzonych corocznie przez zespół ewaluacyjny naszego przedszkola. Przeprowadzone badania ( 2013 – 2015 ) wśród rodziców są dla naszego przedszkola bardzo satysfakcjonujące.
Rodzice bowiem uznali, że:
- Znają i akceptują przyjęte w naszym przedszkolu wartości wychowawcze.
- Przedszkole rozpoznaje problemy wychowawcze i rozwojowe i dba o zapewnienie dzieciom pomocy w ich rozwiązywaniu – pomoc psychologiczna i logopedyczna.
- W przedszkolu przestrzegane są prawa dziecka.
- Współpraca z rodzicami jest partnerska i satysfakcjonująca.
- Placówka spełnia kryteria Bezpiecznego Przedszkola.
Naszą pracę rodzice postrzegają następująco:
- Współpraca z nauczycielami jest partnerska i satysfakcjonująca.
- Przedszkole proponuje bardzo atrakcyjne formy współpracy.
- Przedszkole oferuje bardzo dobry program opiekuńczo wychowawczy i dydaktyczny.
- Wiedzą, że w przedszkolu jest realizowany program Akademia Zdrowego Przedszkolaka oraz inne ogólnopolskie programy;
- W przedszkolu są przestrzegane prawa dziecka.
Dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem nadal obejmujemy rodziców zgłaszających swoje dziecko po raz pierwszy do przedszkola. Z myślą o nich nauczyciel obejmujący wychowawstwo w najmłodszej grupie opracowuje program adaptacyjny i cykl spotkań w ramach dni adaptacyjnych.
Jak zapoznajemy rodziców z metodami pracy?
Wiedząc, że prezentacja własnej pracy podnosi jej wartość, bardzo dbamy o to, żeby nasi rodzice byli dobrze poinformowani o metodach naszej pracy. W tym celu, każdego roku na pierwszym zebraniu pani dyrektor zapoznaje rodziców z głównymi założeniami pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej naszej placówki na dany rok szkolny. Następnie na zebraniach grupowych nauczyciele szczegółowo przedstawiają formy i metody realizacji poszczególnych zadań, zwracając uwagę rodziców na najistotniejsze problemy wychowawcze i opiekuńcze. Rodzice są zapoznawani z:
- dziennym rozkładem dnia,
- założeniami programowymi, tematyką zajęć realizowanych w danym tygodniu
prezentowaną na tablicach informacyjnych w formie gazetki dla rodziców
uaktualnianej każdego miesiąca,
- regułami obowiązującymi w naszym przedszkolu w poszczególnych grupach
prezentowanymi w miesiącu wrześniu na tablicy informacyjnej a przedstawiane
rodzicom na zebraniach grupowych,
- pracami dzieci prezentowanymi na bieżąco w holu przedszkola (wystawka prac dziecięcych) wraz z komentarzem nauczyciela dając tym samym rodzicom możliwość obejrzenia pracy swojego dziecka na tle prac całej grupy by bieżąco śledzić jego postępy,
- oczekiwaniami dotyczących włączania się w organizacje imprez, uczestnictwo w zajęciach otwartych,
Innymi formami prezentacji naszych metod pracy są:
- zajęcia otwarte z udziałem rodziców,
- imprezy okolicznościowe i uroczystości grupowe
- festyny i konkursy rodzinne,
- zebrania grupowe, kontakty indywidualne i konsultacje związane z przeprowadzoną diagnozą ( październik i maj),
- eksponowanie na tablicy grupowej i stronie internetowej osiągnięć i sukcesów naszych dzieci biorących udział w różnych imprezach organizowanych także poza placówką (konkursy plastyczne, recytatorskie, przeglądy teatralne).
Chcąc być pewnym, że informacja dotarła do rodziców oprócz informacji na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej, wręczamy im też kartki z zaproszeniami, które przekazują dzieci. Prowadzimy również tradycyjną kronikę przedszkolną wykorzystując zdjęcia dzieci (za pisemną zgodą rodziców).
Kontakty z innymi przedszkolami, szkołą.
WSPÓŁPRACA ZE SZKOŁĄ
Standardem w naszym przedszkolu jest prowadzenie w grupie najstarszej ścisłej współpracy z Publiczną Szkołą Podstawową nr 10 oraz pobliską rejonową Publiczną Szkołą Podstawową nr 14 w Opolu, w których naukę rozpoczyna większość absolwentów naszego przedszkola. Przedszkolaki odwiedzają szkołę co daje im możliwość poznania budynku, jego ważniejszych pomieszczeń, poznania nauczycielek uczących młodsze klasy i pierwszego uczestnictwa w lekcjach pokazowych i wspólnych zabawach z pierwszoklasistami – gospodarzami klasy.
Pilnujemy też aby rodzice otrzymywali zaproszenia, informacje o imprezach organizowanych na terenie szkoły jako dla swoich przyszłych klientów.
Bliskość budynków, miejsce zamieszkania jak i tęsknota za beztroskim, szczęśliwym dzieciństwem w roli przedszkolaka powoduje, że nasi absolwenci o nas nie zapominają i bardzo często nas odwiedzają dzieląc się swoimi sukcesami, radościami jak i dziecięcymi problemami. Zawsze wszyscy cieszymy się z tych wizyt, okazujemy to dzieciom i staramy się zawsze mieć dla nich czas. Najczęściej jednak nasi absolwenci odwiedzają nas po rozpoczęciu roku szkolnego dzieląc się swoimi pierwszymi wrażeniami ze szkoły, bardzo często przychodzą w towarzystwie rodziców, chwalą się swoimi zeszytami i wiedzą. Uczestniczą w naszych integracyjnych przedszkolnych festynach. Do tej pory nasi absolwenci nie zapominają o nas podczas swoich wakacyjnych wędrówek przysyłając nam życzenia i wakacyjne pozdrowienia na kartkach pocztowych z różnych zakątków Polski i świata.
Przedszkole śledzi też losy swoich absolwentów. Jesteśmy dumne z wszystkich ich osiągnięć, w miarę możliwości śledzimy ich zmagania na szkolnych i poza szkolnych konkursach i olimpiadach. Nasz placówka żywo interesuje się swoimi wychowankami a oni nie dają nam o sobie zapomnieć.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI PRZEDSZKOLAMI
Okazjonalnie współpracujemy ze wszystkimi przedszkolami, uczestnicząc wraz z dziećmi w proponowanych przez nie konkursach i imprezach.
Oczywiście czas pandemii wiele naszych przedsięwzięć zweryfikował, zawiesił, ale z nadzieją patrzymy w przyszłość i wierzymy, że wrócimy do Naszych tradycji.