Program Promocji Zdrowia 2022/2023
PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE – PLAN DZIAŁAŃ NA ROK SZKOLNY 2022/2023
Problem piorytetowy:
„ Rozpoznawanie i adekwatne wyrażanie emocji u dzieci oraz oddziaływanie na emocje poprzez prawidłowo działające zmysły”
CEL:
- Zmniejszenie zachowań nieadekwatnych emocjonalnie wśród wychowanków: poprzez naukę rozpoznawania i wyrażania emocji oraz poprzez wprowadzanie elementów integracji sensorycznej (oddziaływania na zmysły).
- Angażowanie środowiska rodzinnego w działania przedszkola.
Powyższy problem i cele na ten rok szkolny wynikają z wyników ankiet przeprowadzonych na początku roku szkolnego wśród rodziców i nauczycielek przedszkola (krótkie podsumowanie wyników umieszczone jest na końcu strony, szczegółowe wyniki ankiet są do wglądu u koordynatorki programu).
Chcielibyśmy kontynuować dobre praktyki wypracowane w poprzednim roku szkolnym skierowane na dbanie o zdrowie psychiczne dzieci oraz włączyć działania skierowane na prawidłowo działające zmysły. Analizując odpowiedzi umieszczone w ankietach, rodzice i nauczyciele najwięcej problemów zauważają u dzieci w wyrażaniu emocji oraz integracji sensorycznej w niektórych obszarach. Do naszych działań chcemy czynnie zaangażować rodziców – wiedząc, że to głównie środowisko rodzinne kształtuje przyszłe postawy zdrowotne u dzieci.
Jeśli nauczymy dziecko lepiej rozpoznawać docierające do niego bodźce, prawidłowo je odbierać i przetwarzać to tym samym, będzie ono w stanie w większym stopniu zrozumieć emocje i reagować na nie w sposób konstruktywny, tak, aby cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem.
Dlatego też, zespół ds. promocji zdrowia opracował harmonogram działań na ten rok szkolny, skorelowany z wynikami badań i Programem Rocznym Przedszkola, zatwierdzony na początku listopada przez Radę pedagogiczną.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W RAMACH PROGRAMU PROMOCJI ZDROWIA
Wrzesień/Październik
1. Działania skierowane na rozpoznanie potrzeb i ustalenie problemu piorytetowego na ten rok szkolny:
-
opracowanie ankiet przez zespół ds. promocji zdrowia,
-
zbieranie danych wśród rodziców i nauczycielek przedszkola,
-
opracowanie wyników ankiet i planu na rok szkolny 2022/2023,
-
ewaluacja planu z poprzedniego roku szkolnego
2. Działania skierowane na naukę rozpoznawania i wyrażania emocji, oraz angażowanie środowiska rodzinnego w działania przedszkola
Miesiąc | Nazwa zadania |
Listopad |
|
Grudzień |
|
Styczeń |
|
Luty |
|
Marzec |
|
Kwiecień |
|
Maj |
|
Czerwiec |
|
3. Wprowadzenie codziennego rytuału „Czas na ciszę” :
- zajęcia z uważności: smak, węch, dotyk, słuch, wzrok,
- zapoznanie dzieci z treścią bajki terapeutycznej, przeprowadzenie ćwiczeń z tego zakresu integrujących grupę,
- ćwiczenia oddechowe, nauka prawidłowego oddechu, oddech jako regulowanie trudnych emocji,
- uważność ciała – zajęcia ze szczególnym zwracaniem uwagi na czucie własnego ciała: masaże, ćwiczenia z dociskaniem/masażami (czuciem głębokim) różnymi fakturami np. butelkami wypełnionymi wodą, autkami, miękkimi fakturami, szczoteczkami, miotełkami. Do zbudowania bazy potrzebnej do tego typu ćwiczeń angażowanie rodziców.
4. Zajęcia skierowane na integracje wielozmysłową. Raz na kwartał, zgodnie z obowiązującą porą roku, przeprowadzenie zajęć z elementami integracji sensorycznej w poszczególnych grupach. Zajęcia w formie zabaw mają na celu angażowanie wszystkich zmysłów. Relacje z zajęć umieszczane będą w zakładce „Aktywne przedszkole, aktywna rodzina”
5.Kontynuowanie rytuału picia wody - codziennie o określonej w poszczególnych grupach porze dnia, wszystkie dzieci piją wodę.
6. Kontynuacja zakładki „Rodzinnie w Opolu”. Zgodnie z wynikami ankiet, ta forma działań cieszy się popularnością w środowisku rodzinnym
Działania w ramach programu zdrowotnego będą systematycznie relacjonowane na stronie internetowej przedszkola w zakładce „Aktywne przedszkole – Aktywna rodzina”.
Podsumowanie wyników uzyskanych z ankiet rozdanych rodzicom
We wrześniu, na spotkaniach z rodzicami rozdano ankiety mające na celu zdiagnozowanie oczekiwań rodziców w zakresie promocji zdrowia w naszej placówce.
Pytania umieszczone w pierwszym obszarze miały na celu ustalenie, czy działania promujące program zdrowotny są dobrze odbierane, jaki mają zasięg wśród rodziców i co warto zmienić.
Druga część ankiety szczegółowo diagnozowała wiedzę rodziców na temat potrzeb dzieci w obszarach emocji i integracji sensorycznej.
Wśród wszystkich rodziców zostało rozdanych 115 ankiet, wypełnionych wróciło aż 103
- wysoki wynik 89 % zwróconych ankiet.
Cieszy nas ogromnie taki wynik, ponieważ świadczy to o coraz większym zasięgu działań Programu Promocji Zdrowia ale też o zaangażowaniu rodziców w działania na terenie placówki.
Poniżej prezentujemy w formie skróconej wyniki ankiety przeprowadzonej wśród rodziców:
punkt 1 - „Jaka forma informowania o działaniach naszego przedszkola w ramach Programu „Przedszkole Promujące Zdrowie” w roku szkolnym 2021/2022 była najkorzystniejsza?”
Wszystkie odpowiedzi otrzymały wysoką ilość punktów (17,27,28,29) co wskazuje na dobrze dobrane środki przekazu.
punkt 2 - „Czy działania promujące zdrowie, podejmowane przez Nauczycielki w ramach grupy do której uczęszcza Państwa dziecko były wystarczające lub niewystarczające”
WYSTARCZAJĄCE - odpowiedziało 95 % rodziców
NIEWYSTARCZAJĄCE – 1 odpowiedź
punkt 3 „Czy uważa Pani/Pan, że treści umieszczane na stronie internetowej przedszkola, w zakładkach „Rodzinnie w Opolu” i „Rodzina Promująca Zdrowie” są przydatne?”
TAK- 55% rodziców
NIE – 0 odp.
NIE ŚLEDZIŁ-AM/EM TYCH STRON – 44%
punkt 4 -W tym roku szkolnym (2022/2023) działania w ramach planu zdrowotnego propagować będą elementy integracji sensorycznej oraz dbania o prawidłowy rozwój emocjonalny dzieci.
W związku z tym, czy jest Pani/Pan zainteresowany uczestnictwem w warsztatach/szkoleniach przeprowadzonych przez psychologa dziecięcego, terapeutę integracji sensorycznej na terenie naszej placówki?
Większość, bo aż 80 % rodziców jest zainteresowanych warsztatami z obszaru emocji oraz integracji sensorycznej.
punkt 5 - rodzice zauważają u swoich dzieci najwięcej problemów w poniższych obszarach (minimum 7 odpowiedzi):
- emocji a szczególnie reagowania na sytuacje trudne,
- Dotyku, propriocepcji: poszukuje nadmiernego docisku, mocnego przytulania, unika/nie lubi: - mycia głowy i mycia zębów,
- Słuchu : dziecko gwałtownie reaguje na niektóre dźwięki, płacze, zatyka uszy rączkami, dziecko często lubi wydawać głośne dźwięki , mówi głośno. nie potrafi skupić się gdy w tle słychać różne dźwięki/muzykę, hałas, szum itp.,
- Węchu i/lub smaku: nie lubi/unika: niektórych zapachów, określonych potraw, kosmetyków o mocnym zapachu, często wkłada do buzi różne przedmioty, rączki, gryzie się w rączki /przedramię/ zagryza usta,
- Napięcia mięśniowego: często siada na jednym boku, podkłada stopę pod pośladek, siada w pozycji „W” – kolana do siebie a stopy na zewnątrz, często zmienia pozycje/wierci się, nie lubi siedzieć lub stać podczas mówienia/śpiewania (chodzi, kręci się), szybko się męczy fizycznie.
Podsumowanie wyników uzyskanych z ankiet rozdanych nauczycielkom
Z odpowiedzi udzielonych przez nauczycielki poszczególnych grup wynika, że odpowiednio angażowały się w zadania powierzone im w ramach promocji zdrowia.
Nauczycielki również stwierdziły, że działania skierowane na naukę okazywania emocji i wyrażania uczuć w sposób adekwatny do sytuacji jako podstawy do budowania prawidłowych relacji z otaczającym światem” były wykonywane w 100% i przynosiły dobre rezultaty.
W odpowiedziach dotyczących badania potencjalnych problemów w zakresie integracji sensorycznej, nauczycielki wskazały obszary, w których zauważyły najwięcej problemów. /Odpowiedzi Nauczycielek i rodziców nie mogą być skorelowane, ze względu na zupełnie inne warunki przebywania dzieci w domu i w placówce przedszkolnej/
Najwięcej odpowiedzi zaznaczono w poniższych obszarach:
1. Dotyk – propriocepcja – poszukiwanie zbyt gwałtownych doznań dotykowych przez dzieci,
2. układ przedsionkowy:
- jest w ciągłym ruchu, szybko zmienia aktywności, gwałtownie domaga się niektórych aktywności jak: nadmierne kręcenie na karuzeli, huśtanie, tarzanie po podłodze/ziemi, turlanie się,
- nie potrafi: podskoczyć, przeskoczyć z miejsca na miejsce, przejść po linii/murku bez zachwiania równowagi, często chodzi na placach, ma trudności z wchodzeniem na i schodzeniem ze schodów, jest niezdarne, często wpada na przedmioty, potyka się, upada,
3. Słuch – wszystkie podpunkty. Nadwrażliwość niektórych dzieci na hałas panujący w grupie, rozpraszanie się przez hałas,
4. Wzrok - ma trudności z rozróżnianiem kolorów, kształtów, odwzorowaniem prostych kształtów na kartce,
5. Smak/Węch :
- unikanie określonych potraw,
- często wkłada do buzi różne przedmioty, rączki, gryzie się w rączki/przedramię/ zagryza usta,
6. Napięcie mięśniowe – wszystkie odpowiedzi mają wysoki wynik. Najwięcej odp. Dotyczy nieprawidłowo przyjmowanej postawy oraz nieprawidłowego (zbyt niskiego lub zbyt wysokiego) napięcia mięśniowego.
7. Emocje – nieadekwatne reagowanie na sytuacje.
Kontynuowanie działań z roku poprzedniego oraz wprowadzanie elementów integracji sensorycznej ma jak najbardziej przełożenie w odpowiedziach zarówno rodziców jak i nauczycielek.